Mina bästa tips för att hantera julen!

För er som missat det så skrev jag detta inlägg om att jag vet att jul också kan innebära mycket press, krav och (mat)ångest. Been there you know! Jag har dock lyckats vända det på något vis och ser julen som mer mysig än kravfylld numer. Speciellt uppladdningen just nu, själva julafton är väl rätt överskattad va? 
 
För att kunna hantera högtiden bättre har jag försökt banka in vissa mantran och tankesätt genom åren, ska dela med er i ett försök till uppmuntran iallafall. Förstår att det är jobbigt på olika sätt för alla människor, men det här har varit mina områden.
 
 
 
1. "JAG BLIR SOCIALT UTMATTAD".
Så känner jag väldigt ofta i vardagen med och jag jobbar fortfarande med att acceptera det draget hos mig istället för att skämmas över det eller tvinga mig att ständigt gå emot det. Undrar varför det ses som så negativt och konstigt att vilja ha egentid och varför så få vågar prata om det behovet? Jag är övertygad om att mååånga tycker det är lätt att bli trött och inte orka vara sådär social, ständigt glad och härlig som man "ska" vara, framförallt under julen.
 
Tänk såhär: Sluta genast tro att det är något fel på dig eller att det skulle vara konstigt att gå undan en stund. Låt ingen pika dig för det eller känn att du måste ha en bra ursäkt för att du ska gå ut själv och ta lite frisk luft. Eller ta en powernap på rummet. OM du ändå känner att du måste ursäkta det på något sätt så säg "jag ska bara ringa ett samtal, kommer snart tillbaka" eller skyll på magknip och att du går och lägger dig en stund.
 
 
 
2. "ALL MAT ÄR EN ENDA STOR PLÅGA".
Oj, hur ska jag lyckas prata kort om detta? Skulle egentligen vilja skriva en hel uppsats om det, finns så många aspekter som kan vara jobbiga. Att äta med andra, att tvingas omge sig med så mycket mat, moster som berättar hur "määäätt hon blev" och kusinen som "måste träna i mellandagarna efter den här måltiden" och sånt man ska säga för att ursäkta att man ätit mer än vanligt.
 
Mina två viktikaste råd:
- Matprat om mängder och vikt är så individuellt och du kan inte jämföra dig. Du har ingen aning om vad X åt innan hen kom till er, hur många chokladpraliner Y äter när du är i andra rummet osv.
 
- Du väljer själv vad och hur mycket du ska äta. De runt dig bryr sig I-N-T-E. De som inte är ätstörda kollar knapp på din tallrik, lägger iallafall inga värderingar i det som ligger där. Ät det du vill, lämna om du blir mätt. Har du någon form av matschema och tycker det är jobbigt att inte veta vad du ska äta som "motsvarar" en middag enligt det.  Ja men håll dig då till de rätter du har koll på. Ta potatis, köttbullar, några ägghalvor.. jag vet inte exakt hur matscheman ser ut nu för tiden men du måste inte go bananas och utmana dig med livsmedel om själva situationen är tillräckligt utmanande.
 
 
 
Som en sammanfattning tycker jag ni verkligen ska ha de här fem punkterna i bakhuvudet:
 
1. Julafton kommer också passera. Tiden går så fort, både på gott och ont. Om du tycker hela julhelgen är hemsk så ta en timme i taget och försök acceptera att det är jobbigt men du har klarat dig igenom jobbiga stunder förr och även dessa dagar kommer som sagt passera.
 
2. En dag med mer mat än vanligt kan omöjligt påverka din vikt. För att gå upp ett ynka kilo krävs minst 7000 kcal mer än ditt dagliga behov, det är ganska mycket mat. Äter du sedan ungefär den mängd du brukar dagarna efter så är det där inte ens ett kilo som "fastnar". Kroppen är liksom inte så snabb och suger åt sig och lagrar varje liten chokladpralin direkt på magen. Försök stanna upp och tänka logiskt kring det här. Gör det snälla.
 
3. Det är inte ditt ansvar att det är trevlig stämning och du måste inte vara social och driva igång konversationen heeela tiden.
 
4.  Vi lever inte på 50-talet. Jul måste inte firas på ett kärnfamilj-traditionellt sätt. Det är en vanlig dag. Vill du ligga hemma, äta chips och ha seriemaraton så gör det. Förösk vara ärlig mot dig själv dock för jag vet att det är lätt att undvika situationer av rädsla för andra rutiner.
 
5. Du är inte avgörande för alla andras jul. Om du är borta en timme så avstannar inte resten av "firandet". Om någon mot all förmodan skulle bli arg för att du inte är närvarande och underhåller alla under julafton så whatever. Det är glömt om två dagar.
 
 


Matilda Berlin    •     •   http://matildaberlin.se

Men alltså WOW vilket bra inlägg! Så himla viktigt! Inte för att jag själv har problem med maten, men jag vet så många andra som har det och det här skapar verkligen en helt annan förståelse. SÅ himla bra!! <33

Ida    •     •   http://iidajohansson.se

Grymt inlägg fina du! <3

Jenn - forever abroad    •     •   http://https://jennifersandstrom.se

Så himla fint skrivet av dig - bra tips på hur man kan tänka i dessa tider <3

Svar: Tack finis! hoppas det ska hjälpa någon <3
Isa Bylund

A M    •     •   http://alicemalmstrom.se

så fina och bra tips! <3

Bella    •     •   http://nouw.com/bellaskoog

Haha såg mig själv där på nummer fyra, förra året firade jag utan julgran framför en pizza;)

Ronja    •     •   http://hironja.blogg.se

åh behövde höra detta <3

Svar: Blir SÅ glad om det uppskattas <3 men såklart trist att du känner att det behövs men aa, du fattar!
Isa Bylund










Kom ihåg mig?